Book review – Sort Lucia

1717125_1490678469

Titel: Sort Lucia (Black Lucia)

Published: March 1. 2017

Author: Sandra Schwatz

Published by: Høst & Søn

My rating: ★★★★☆ (3,5)

Buy it here

(danish review below)

I was send the Danish book “Sort Lucia” by Sandra Schwartz from the Danish publishing house Høst & Søn back in March, and even though I read it all the way back in April it still stands out as absolutely amazing ❤

Lucia hates December. While everyone else is counting down to a happy Christmas, Lucia counts down to the day her mother died: on Lucia’s own birthday the 13th of December. Before the accident Lucia was a ray of sunshine and popular in the school, but now Lucia wears black, consumed by her grief, and likes to keep to herself or with her one friend Ghita. The other kids at school bully Lucia hardcore, but what will happen when Lucia suddenly gets the opportunity to change her role in the class and maybe get back with her once best friend Victoria

IMG_7096

This book might be one of the strongest I have ever read. It captured the exact feeling I felt so many times between the 1st and 5th grade about being left out. Lucia is a wonderful girl whom you cannot help but care deeply for while reading the book. That, I think, is also the reason why it hit me so hard, how the other kids treated her.. it sort of revoke some part of me I had left behind and buried deep down a long time ago. How I would have loved to read about Lucia back then ❤

I do not like when things are not fair, and fair is most definitely not something you could call what goes down in this book. It irritates makes me really hate those other kids because how could they treat her like that? and do they not know the scars it leaves behind?

IMG_6870

“Sort Lucia” also deals with grief and how to let go of it. Lucia needs to let herself grieve the death of her mother to be able to move on, and the process is written in such a fine yet rough way that it completely breaks your heart.

This book is perfect for teens who might sometimes think that everything is a bit hard and feel left out. The book is easily read and only a little more than 200 pages, yet the story is one of the strongest and most real ones I have read in a long time.

IMG_6735

I HIGHLY recommend reading this book! Especially for kids, teens and teenagers is this book perfect! Based on the plot, writing quality, characters and how it moved me I rate Sort Lucia” ★★★★☆ (or rather 3,5). It was fantastic.. heartbreaking but fantastic.

I hope you all have a wonderful weekend and will give this book a shot!

Lots of love

– Anne Sofie

(btw. the book is unfortunately only available in danish for now)


1717125_1490678469

Titel: Sort Lucia

Udgivet: 1. marts 2017

Forfatter: Sandra Schwartz

Udgivet af: Høst & Søn

Min vurdering: ★★★★☆ (3,5)

Køb den her

I marts var jeg så heldig at få sendt et eksemplar af Sandra Schwartz “Sort Lucia” til anmeldelse, og selvom jeg læste den helt tilbage i april, står den stadig frem som helt igennem fantastisk ❤

Lucia HADER december. Mens alle andre tæller ned til en glad juleaften, tæller Lucia ned til dagen, hendes mor døde: på Lucias fødselsdag den 13. december. Før ulykken var Lucia en solstråle med venner og var populær i skolen, men nu efter det hele går hun opslugt af sorg I sort tøj og holder sig mest for sig selv eller er sammen med hendes ene ven Ghita. De andre i skolen mobber Lucia groft, men hvad vil der ske, når Lucia lige pludselig får chancen for at ændre hendes rolle i klassen og måske finde sammen med hendes gamle bedste veninde Victoria?

IMG_7096

Den her bog er en af de stærkeste, jeg nogensinde har læst! Den fangede præcis den følelse, jeg selv følte så mange gange i 1. til 5. klasse – det at være udenfor. Lucia er en dejlig pige, som man ikke kan lade være med at holde af, når man læser bogen. Dét, tror jeg, er en af grundene til hvorfor bogen ramte mig så dybt: måden hvorpå de andre børn behandlede Lucia.. det vækkede ligesom en den af mig, jeg for længe siden har begravet langt væk. Hvor vilde jeg have elsket at læse Lucias historie den gang ❤

Jeg kan ikke lide, når ting er uretfærdige, og retfærdig er helt sikkert ikke noget, man kan kalde, det der sker i “Sort Lucia”. Det irriterer mig, og får mig til virkelig at hade de dumme børn, for hvordan kan de få sig selv til at behandle et andet menneske sådan? Forstår de ikke de permanente ar det efterlader?

IMG_6870

“Sort Lucia” handler også i høj grad om sorg, og hvordan man kommer over det. Lucia må lade sig selv sørge over hendes mors død for at kunne komme videre, og rejsen er skrevet på en sådan fin men også voldsom måde, at det knuser ens hjerte fuldstændig.

Den her bog er perfekt for teens, som måske nogengange synes, det hele er lidt svært og føler sig udenfor. Bogen er let læst og kun på lidt over 200 sider. Trods det er det en af de stærkeste og mest virkelige bøger, jeg har læst i lang tid.

IMG_6735

Jeg anbefaler stærkt at læse den her bog! Især for børn, teens og teenagere er denne bog helt perfekt! Så baseret på plottet, den litterære kvalitet, karaktererne og hvordan den rørte mig giver jeg “Sort Lucia” ★★★★☆ (eller nærmere 3,5). Bogen var fantastisk.. hjerteknusende men fantastisk.

Jeg håber I alle har en super weekend og vil prøve at læse denne super gode bog!

Megen kærlighed

– Anne Sofie

 

 

Leave a Reply

