Book review – Ravnenes Hvisken 1

As this book is currently only available in Danish this review will be in Daish only (sorry the rest of the world) BUT I promise that if the book is translated to other languages (which I hope with all my heart) I will translate the review for you ❤

Ravnenes hvisken cover.indd

Titel: Ravnenes Hvisken 1

Udgivet: 1. juni 2016

Forfatter: Malene Sølvsten

Udgivet af: Forlaget Carlsen

Min vurdering: ★★★★☆

Køb den her

Der er en lidt speciel historie bag denne anmeldelse. Jeg læste Ravnenes Hvisken i Juni sidste år, lige da den var udkommet, men skrev ikke nogen anmeldelse, da jeg blot læste den, fordi vi skulle læse en dansk bog til skolen. Jeg faldt da fuldstændig for hovedpersonen, Anne, og Malene Sølvstens gennemtænkte og veludviklede univers. Da jeg i juni dette år fandt ud af, at nogle af mine dejlige bloggerveninder var blevet inviteret til et bloggerevent omhandlende Ravnenes Hvisken 2, skrev jeg straks til Forelaget Carlsen, om jeg “please ikke måtte komme med”. Jeg fik lov til at komme med, og det var fantastisk!

Men grunden til jeg skriver anmeldelsen nu – et år efter at have læst bogen – er, at jeg op til eventet genopfriskede min oplevelse af bogen ved at høre den som lydbog. Det var en fantastisk og intens oplevelse! Sølvstens skrivestil er SÅ lækker, og det er skønt at få læst det højt – man kommer i en fuldstændig trance af en slags, hvor man blot lytter. Den sidste time af lydbogen lå jeg bare på ryggen i min seng og lyttede. Der var helt mørkt på mit værelse (fordi det var aften, og jeg ikke lige orkede at tænde lyset) og oplevelsen var så kompleks og vild, for det var næsten, som var man med i bogen!

ravneneshvisken

Bogen handler om 17årige Anne, der flytter til Ravnsted i Nordjylland – byen hendes forældre også boede i, da de var unge. Anne har aldrig været ønsket. Hun har flyttet fra plejefamilie til plejefamilie, men ingen kan lide hende. Nu starter hun i 1.g på Ravnsted gymnasium og møder smukke farverige Luna og sygt lækre Mathias, men hvordan skal hun bare sådan åbne op over for alle disse nye mennesker efter et liv i isolation? Pludselig opstår en række mord på rødhårede piger i omegnen og alle er anspændte. Oven i det vælder en masse mystik op omkring Annes rigtige forældre og deres fortid, og hun ved snart ikke, hvem og hvad hun skal tro på. Kan det hele virkelig hænge sammen med en urgammel nordisk profeti om verdens undergang – Ragnarok?

Ravnenes Hvisken 1 er en fantasy roman, men bogen formår stadig at indeholde elementer af både krimi, gys og romantik. Den er med andre ord: Alt hvad man kunne ønske sig. Til eventet hørte jeg om det ekstremt omfattende research arbejde bag bogen, og det er virkelig noget, man kan mærke, mens man læser: at Malene Sølvsten har 110% styr på sit univers. Der sker heletiden noget nyt, man keder sig derfor aldrig, mens man læser bogen.

I starten af bogen var det ret svært for mig at elske Anne. Hun var vred og fjendtlig og opførte sig ikke særlig godt. Men som man lærer hende at kende bag facaden, forstår man hvorfor, hun er, som hun er. I slutningen af bogen kan man slet ikke lade være med at holde af skønne Anne, der altid formår at kaste sig uforberedt ud i noget rod gang, på gang, på gang. Seriøst det er ret vildt, hvor god hun er til at komme i problemer 😂. Hun vokser som person meget gennem historien, og går fra at være en vred teenager til en stærk (næsten) voksen kvinde i slutningen af bogen.

En ting, jeg også elsker ved bogen, er alle de skønne fyre, der kommer ind i Annes liv (på en gang!). Ikke en, ikke to, men fire lækre fyre med pil opad. Der er simpelhent øjenguf rundt om hvert hjørne i Ravnsted! Så hvis DET ikke motiverer dig til at læse bogen, ved jeg ikke hvad vil ❤

Baseret på plottet, skrivekvaliteten, karaktererne og min egen overordnede oplevelse af bogen giver jeg Ravnenes Hvisken 1 ★★★★☆.

Det er en gennem fantastisk bog, man kan læse igen og igen uden at blive træt af den. Jeg anbefaler den af hele mit hjerte til alle og enhver. Især teenagere og unge voksne vil elske bogen med dens bombe af oplevelser, følelser og grin. Jeg anbefaler også klart at høre den på lydbog, da man på den måde kan lave andre ting, mens man gennemlever dette eventyr. Selv tegnede jeg mindfullness tegninger, og det var så fredsommeligt, at man virkelig kom i et flow og bare levede i bogen.

Jeg GLÆDER mig til at læse Ravnenes Hvisken 2, som jeg går i gang med, så snart denne anmeldelse er oppe. I kan også godt glæde jer til en læseoplevelse, som I aldrig har oplevet det før.

Mange sommerlige solskindshilsner

– Anne Sofie