Book review – Når jeg savner min far

English review below

8702212266

Titel: Når jeg savner min far

Udgivet: 4. Oktober 2016

Forfatter: Alberte Winding

Udgivet af: Gyldendal

Min vurdering: ★★★☆☆

Køb den her

 

I oktober 2016 udkom Når jeg savner min far af Alberte Winding. Da jeg så, at Winding udkom med en ny bog for børn og unge, vidste jeg med det samme, at jeg bare måtte læse den. Gyldendal var så søde at sende mig et anmeldereksemplar af den for en måneds tid siden, og jeg gav mig ivrigt til at læse bogen af en af min barndoms yndlingsforfattere.

Trettenårige Bebels verden blev vendt på hovedet, da hun mistede sin far, og nu er hendes familie opslugt af sorg og ved at falde fra hinanden. Igen bliver alt forandret, da Balder flytter ind overfor, og de to sammen opdager et lys fra et værelse på første sal, der måske kan lade dem se deres afdøde forældre igen. Samtidig oplever Bebel noget langt mere almindeligt: hendes første rigtige forelskelse.

Når jeg savner min far er en sød bog. Selvom det er en teen bog, synes jeg dog, den var lidt svær og forvirrende at læse med mange spring og nogle gange steder hvor man tænker, Har jeg sprunget et kapitel over? For jeg er helt lost.. Trods forvirringen er Bebel en skøn pige, jeg selv kunne relatere til.

Bogen er på en måde delt i to dele. Den ene del er Bebels almindelige liv i skolen og forelskelse i Balder. Den anden del er hendes sorg og besættelse med at se sin far igen, og finde ud af hvad der skete med ham. Den ene del er fin og nem at sætte sig ind i, men den anden er rodet og svær at finde hoved og hale i. Det passer egentlig meget godt med det Bebel gennemgår med sorg og forvirring, men jeg tror bare, det er svært for en 10-14 årig, der læser bogen, at se det sådan.

Jeg havde ret store forventninger til denne bog. Nok for store, for den levede i hver fald ikke helt op til dem. På den anden side var Når jeg savner min far mange andre ting end det, jeg havde forestillet mig. Bogen var klart mere spacey og metaforisk, end jeg havde regnet med og generelt ret atypisk og originalt i sit handlingsforløb.

Jeg mener det både på den gode og den forvirrede måde, når jeg siger, at jeg aldrig har læst noget lignende. Mest den gode måde 😉 Derfor giver jeg Når jeg savner min far ★★★☆☆.

Det var en fin og sød bog, der på samme tid handler om livets helt store oplevelser og vendepunkter. Jeg vil anbefale den til teens, der er frisk på en ret andeledes men god bog ❤

Sommerhilsner og solskin

– Anne Sofie

 


 

8702212266

Title: Når jeg savner min far (When I Miss My Dad)

Published: October 4th 2016

Author: Alberte Winding

Published by: Gyldendal

My rating: ★★★☆☆

Buy it here

 

Når jeg savner min far by Alberte Winding was published in October 2016. When I found out Winding was coming out with a new book for teens I jeg knew I had to read it! About a month ago Gyldendal was so wonderful to send me a copy of it for reviewing and I excitedly started reading the book of one of my childhood’s favorite authors.

Thirteen year old Babel’s world was turned upside down when she lost her dad and her family is now consumed by grief starting to fall apart. Everything changes yet again when Balder moves in the house opposite hers and they together discovers a light fro a room on the first floor that might allow them to see their deceased parents again. At the same time Bebel experiences something far more normal: Her first real crush.

Når jeg savner min far is a sweet book. Though being a teen book I found it pretty hard and confusing to read and understand. It was pretty jumpy and sometimes while reading I caught myself thinking Did I accidentally skip a chapter? Because I am completely lost.. Despite the confusion Bebel is a sweet girl I myself easily could relate to.

The book is in a way divided in two parts. One part is Babel’s regular life in school and her crust on Balder. The other part is her grief and obsession with seeing her dad again and finding out what happened to him. The one part is fine and easy to relate to, but the other is messy and hard to make a tail of. In a way, it actually fits pretty well with what Bebel is going though with grief and confusion, but I just think it would be hard for a 10-14 year old, who is reading the book, to see it like that.

I had pretty high expectations to this book. Probably too big, because it did not live up to then. Når jeg savner min far was on the other hand many other things I had not expected. It was kind of spacey and metaforical and generally had a pretty atypical and original plot.

I mean it both in a good and a confusing way when I say that I have never read anything alike. Mostly in the good way 😉 Therefore I give Når jeg savner min far ★★★☆☆.

It was a fine and sweet book that at the same time deals with some of life’s biggest moments and turning points. I will recommend this book to teens who are ready for a pretty different but great book ❤

Summerlove and sunshine

– Anne Sofie

This book is currently only available in Danish

Leave a Reply

